Gry edukacyjne dla 6 latka – rola psychologa

Nikomu nie trzeba dwa razy tłumaczyć tego, że gry edukacyjne dla sześciolatka muszą spełniać dwie funkcje. Jedną z funkcji tych jest ta edukacyjna, a drugą można zaliczyć do tych dających faktyczną radość z grania. Pierwsza opcja jest zdecydowanie najłatwiejszą, bo dziecko musi się nauczyć poprawnego liczenia i co równie istotne musi też szybko pojąć zasady grania w konkretną grę. Kluczowe znaczenie ma też i to sprawianie frajdy, choć największy problem tkwi w tym, że jeśli gra zmusza konkretne dziecko do wysiłku intelektualnego i daje niemal tę zerową frajdę, to trudno nazwać ja ciekawą i co równie istotne dzieci raczej odstawiają tego typu grę, bo za o wiele ciekawsze uznają te komputerowe z imponującą grafiką i z ciekawą fabułą.

Walka o atrakcyjność

Dość wielu z nas wie, że atrakcyjność gry edukacyjnej dla 6 latka to kwestia, nad którą muszą popracować psychologowie. Rzecz jasna nie są to psychologowie zajmujący się osobami dorosłymi, czy też psychologowie wykładający na uniwersytetach, bo te konkretne osoby zazwyczaj nie mają styczności z małymi dziećmi i co równie istotne tacy specjaliści mają raczej mgliste pojęcie o tym, co faktycznie daje frajdę sześciolatkom. Dlatego też w tych zespołach tworzących gry edukacyjne pracują głównie psychologowie, którzy mają ten stały kontakt z dziećmi w wieku lat sześciu. Tacy specjaliści raczej nie mają złych sugestii i lepiej jest wtedy gdy w zespole znajduje się ich minimum kilku, bo dzięki temu tworzenie gry jest procesem szybszym, a te nietrafione sugestie raczej się nie trafiają. Jednym słowem tacy psychologowie zajmujący się sześciolatkami idealnie dostrzegają to, jakie elementy gier planszowych tak jakby są przyjemnymi dla tych dzieci. Dostrzegają także zmianę mody, jeśli chodzi o te elementy wzbudzające emocje konkretnych dzieci i co równie istotne doskonale współpracują z innymi członkami zespołu tworzącego konkretną grę, a taka współpraca jest ważna, bo prototyp musi powstać szybko.

gry edukacyjne dla 6 latka

Współpraca

Psycholog tworzący gry edukacyjne dla 6 latka musi umieć współpracować z grafikami, a czasami nawet z artystami tworzącymi ilustracje do konkretnej gry. Mowa tu o tym, że nie tylko musi wpadać na pomysły, ale też i uzasadniać to, że dany pomysł jeśli chodzi o konkretną grę jest tym trafionym. Tego typu uzasadnianie nie zawsze jest proste, ale raczej nikomu nie trzeba dwa razy tłumaczyć tego, że element taki jak rywalizacja grupowa w przypadku gry edukacyjnej jest patentem trafionym. Istotnym jest i to, że psycholog często zaproponuje taką kontrolę prototypu gry, a ona polega na zaproszeniu grupy testowej składającej się z pewnej liczby sześciolatków, bo oni muszą przetestować konkretną grę i wskazać jej największe zalety, oraz potencjalne wady. Opinia jednego dziecka w tym konkretnym przypadku nie jest najważniejszą, ale kilkaset tego typu opinii da wyraźny obraz tego, co wypada zmienić w konkretnej grze i dlatego takie testy to opcja obowiązkowa.

Inne ważne wzmianki

Doświadczeni psychologowie, czyli tacy, którzy pracują z sześciolatkami dosłownie co dzień potrafią bezbłędnie wskazać elementy gier edukacyjnych, które zazwyczaj obniżają ich atrakcyjność. Pozornie tego typu sugestie raczej nie są tymi wybitnie przydatnymi, ale jeśli jest ich wiele i jeśli pochodzą one od zespołu psychologów to w znacznym stopniu zmodyfikują one produkt, który zacznie sprawiać frajdę i co równie istotne taka gra nie będzie odstawiana na półkę w pokoju, a nawet może się stać rozrywka dla wielu pokoleń, czyli tą formą nauki i ciekawego spędzania wolnych chwil.