Co z tą motoryką?

Terapia ręki - grafomotoryka

Słuchając o postępach naszych dzieci w żłobku czy przedszkolu słyszymy sformułowania motoryka, motoryka mała, duża, czy wreszcie grafomotoryka. Co to jest i jak powinna się rozwijać u naszych maluchów?

Motoryka to ogólna sprawność człowieka związana z ruchem. Rozwijamy ją od momentu narodzin, aż do późnej starości. Jest to cecha nabywana, która podlega ciągłej ewolucji. Rozwijamy ją, ćwiczymy, trenujemy. Wszystko co robimy, wpływa na nasz rozwój. A czym jest motoryka mała i duża?

Motoryka mała i duża


Motoryka mała związana jest z ruchem palców i dłoni. Jest to ruch precyzyjny. Wymagający skupienia, koncentracji i uwagi. Przykładem motoryki małej jest lepienie, wycinanie, czy rysowanie.

Motoryka duża związana jest z ruchami całego ciała lub dużej jego części. Tu przykładem może być chodzenie, jeżdżenie na rowerze, czy rolkach. Jest to nasza codzienna aktywność nie wymagająca tak dużej precyzji ruchu, jak motoryka mała.

Co z tym pisaniem?


Umiejętność pisania i malowania nazywana jest grafomotoryką. Jest to czynność wymagająca koordynacji ruchów ręki ze wzrokiem.
Dopiero dzieciom w wieku 7 lat przypisuje się dojrzałość do nauki pisania. Dziecko potrafi rozpoznać, porównać i odtworzyć znaki graficzne. Jest w stanie odtworzyć ich specyficzne cechy, umieścić je w określonym miejscu na kartce, czy zachować kierunek.
Dziecko w tym wieku nie ma problemów z koordynacją ramienia, nadgarstka, dłoni i palców. Poza tym jest zainteresowane tekstem pisanym.

Ćwiczenie motoryki małej i dużej jest podstawą do nauki pisania. Dzieci rozwijają się we własnym tempie i każde w innym momencie będzie gotowe do nauki pisania. Warto jednak stymulować rozwój motoryki, by późniejsze ćwiczenia z pisania były łatwiejsze.